تیرآهن

 

نحوه تشخیص نوع تیرآهن در بازار ایران

بطور معمول کارخانه های سازنده تیرآهن از دو نوع استاندارد پیروی می نمایند. در این مقاله، نحوه تشخیص نوع تیرآهن و معرفی انواع تیرآهن های وارداتی موجود در بازار ایران، به طور مختصر توضیح داده شده که امیدواریم مورد استفاده مصرف کنندگان محترم و کاربران اصفهان آهن قرار گیرد.
بطور معمول کارخانه های سازنده تیرآهن از دو نوع استاندارد پیروی می نمایند :

استاندارد تیرآهن IPE

محصولات تیرآهن کشورهای اروپایی و ایران بیشتر از این نوع می باشند. بارزترین مشخصه این نوع تیرآهن اینست که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید، ضخامت بالهای تیرآهن در ابتدا و انتها کاملاً یکنواخت می باشد (مطابق شکل). بطور معمول نقشه ساختمانهایی که توسط مهندسین کشورمان تهیه می گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است.

استاندارد تیرآهن INP

تیرآهن هایی که بر اساس این استاندارد تهیه تولید می شوند بیشتر محصولات کشور چین و روسیه می باشند. مشخصه بارز تیرآهن؛ نازکی بالها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی تیرآهن در انتها می باشد، بطوریکه اگر از سر تیرآهن به دقت به تیرآهن بنگرید شیب ملایمی را در ضخامت بالها مشاهده خواهید نمود.

تیرآهن IPB
تیرآهن H شکل یا تیر آهن‌های عریض تر به گونه ای هستند که در آنها طول بال‌ها نسبت به تیرآهن‌های IPE بیشتر شده است.

نکته: علامت L نشان دهنده سبک بودن و علامت V نشان دهنده سنگین بودن تیرآهن می‌باشد. به عنوان مثال IPBV نشان دهنده ی تیرآهن های عریض و سنگین و IPBL نشان دهنده ی تیرآهن های عریض سبک می‌باشد.

تیرآهن یکی از مهمترین ویژگی ها و اجزای یک ساختمان است و همانطور که قبلا هم گفته شد، تیر آهن ها داری سه نوع استاندارد جهانی می باشند. این استاندارد ها در هنگام خرید تیرآهن باید به سمع خریدار برسد.
فروش تیرآهن هاش در پروژه های ساختمانی وصنعتی ،ساخت شاسی ماشین آلات صنعتی باسکول های تریلی کش و غیره مورد استفاده قرارمیگیرد.
متاسفانه به دلیل عدم تولید و فروش تیرآهن هاش در کشور و عدم دارا بودن سازنده ها از اطلاعات و کارایی این نوع تیرآهن ها در ایران کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

این نوع تیر آهن در واقع یکی از مصالح مهم ساختمانی می باشد که معمولاً در قسمت اسکلت های فلزی ساختمان سازی استفاده می شود و نقش بسیار مهمی هم در ساختمان سازی ایفا می‌کند.

زیرا اسکلت اصلی ساختمان ها را این تیرآهن های هاش تشکیل می‌دهند، و البته که این نوع تیرآهن در فعالیت های عمرانی نیز نقش پر رنگی ایفا میکند.

تمام حرکاتی که یک ساختمان در مقابله رانش زمین و یا حرکات زمین عمل دارد توسط تیر آهن هاش خنثی می شود تا ساختمان از بین نرود.

در واقع بسیاری از تیر آهن هایی بال پهن موازی H که در ساختمان ها برای مقاومت در برابر زلزله قرار داده می شوند براساس همین تیر آهن هاش است.

تیرآهن های بال پهن موازی H در پروژه های صنعتی نیز بسیار کاربرد دارد و یکی از سازه های پر استفاده در صنعت و فعالیتهای عمرانی به حساب می آید.

به طور کلی می‌توان گفت حتی راهنما انواع و شکل های مختلفی دارند که تیراهن هاش بال پهن موازی H او نیز یکی از انواع تیرآهن ها می‌باشد که در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.

ردیف نوع محصول علامت اختصاری
۱ تیر آهن اروپایی INP
۲ تیر آهن نیم پهن(استاندارد) IPE
۳ تیر آهن بال پهن یا هاش)سبک/سنگین) IPB/HPA/HPB
۴ تیرآهن لانه زنبوری CPE/CNP

 

  • تیرآهن بال پهن یا هاش
  • این نوع محصول از نظر وزنی سبک تر از دو نوع دیگر است و اندازه بال با ارتفاع برابر است. مقاطع آن ساده می باشند و به عنوان ستون در تیرها و خرپاها استفاده می شود. اگر بر روی تیر آهنی علامت اختصاری IPBLبود به این معناست که تیرآهن بال پهن سبک وزن است و اگر به صورت IPBV حک شده بود یعنی تیرآهن بال پهن ، سنگین وزن است. به خاطر نوع شکل ظاهری این محصول ، یعنی جان وبال عریض آن به شکل هاش انگلیسی میباشد.
  • IPB استانداردهای اروپا و ایران، استاندارد چین و روسیه و استاندارد
  • مقاطعی می باشند که بال های عریض دارند
  • تیرآهن لانه زنبوری
  • دلیل نام‌گذاری تیر های لانه زنبوری این است که شکل گیری این تیرها پس از عملیات (بریدن و دوباره جوش دادن ) و تکمیل پروفیل به شکل لانه ی زنبور و شش ضلعی است

 

مشخصات تیرآهنهای استاندارد معمول

این نوع تیر آهن تولید اکثر کارخانه های ایران میباشد که مشخصات و وزن کامل آنها در

سایت زیر قابل مشاهده میباشد.

Ahandat.com                        آهن دات کام(نگین فولاد السا)

 

برای استعلام قیمت و نرخ روزانه تیر آهن با شرکت نگین فولاد السا تماس بگیرید